Recensie: Casablanca voorbij - Linda Asselbergs & Corinne Van Tongerloo

gepost op 18/02/2018

Het is misschien moeilijk in te beelden in een tijd dat transgenders zoals Petra De Sutter, Bo van Spilbeeck en de heren en dames uit de serie M/V/X volop in de belangstelling staan en massaal door de Vlaming (op enkele uitzonderingen na) aanvaard worden, maar er was een tijd dat mannen die zich vrouw voelden het veel moeilijker hadden. Vraag het maar aan Corinne van Tongerloo, misschien wel de eerste Belgische man die zich liet ombouwen tot vrouw.

Journaliste Linda Asselbergs interviewde Corinne enkele jaren geleden naar aanleiding van de documentaire ‘I am a woman now’ van Michiel Van Erp waarin haar verhaal samen met dat van enkele andere transgenders verteld werd. Na hun gesprek had Linda nog zoveel materiaal dat ze niet in het interview kwijt kon waardoor ze met het idee speelde om een boek over het leven van Corinne van Tongerloo te schrijven. Dat boek werd Casablanca Voorbij.

Corinne wordt als Cornelis geboren in 1936 vlak voor de tweede wereldoorlog. Hij groeit op in het Antwerpse Schipperskwartier en komt in aanraking met het Antwerpse homomileu. Tot groot ongenoegen van zijn vader begint hij ook met balletles en dat legt meteen ook de basis voor zijn carrière als dragqueen in Amsterdam en Berlijn. Maar Cor heeft een veel diepere wens. Hij wil niet alleen enkele uren per dag rondlopen in vrouwenkleren maar ook echt vrouw worden. Zijn wens komt begin jaren zeventig uit als hij hoort dat er een dokter in Casablanca geslachtsoperaties uitvoert. Dokter Georges Burou, een gynaecoloog, ontwikkelde de techniek van de vaginoplastie. Cor spaarde het nodige geld bij elkaar en trok naar Casablanca. Na de operatie had ze te maken met verschillende complicaties en moest ze opnieuw onder het mes in Hamburg. Maar haar wens was uitgekomen en ze kon nu echt aan het werk gaan als een stripteaseuse. In het boek staat zowel het leven als haar carrière centraal voor en na de geslachtsoperatie.

Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel beschrijft de transformatie van Cornelis naar Corinne en haar belevenissen voor en na de operatie. Het zeer vlot geschreven levensverhaal van Corinne wordt afgewisseld met mooie foto’s uit het persoonlijke archief van Corinne. In het tweede deel krijg je als het ware een geschiedenisles over het transgender fenomeen vanaf de 1777 tot nu. Deze geschiedenisles wordt afgesloten met een interview met Dr. Griet De Cuypere van WPATH ( World Professional Association for Transgender Health). Voor diegene die verdwaald geraakt in de gebruikte terminologie is er ook nog een verklarende woordenlijst.

Het boek kwam vorig jaar uit, enkele maanden voor dat journalist Boudewijn van Spilbeeck bekend maakte dat hij vanaf nu als vrouw door het leven zal gaan en voor dat de serie M/V/X vijf transgenders volgde in hun transformatie. Het boek is dus perfect getimed en een must-read voor iedereen die eens in het hoofd van een transgender wil kruipen in een tijd waar dit absoluut nog niet aanvaard werd. Ook is het een ideaal boek voor iedereen die op een beknopte manier meer wil weten over de geschiedenis en de evolutie van transgenders in onze westerse maatschappij.

Voorbij Casablanca is verschenen bij uitgeverij Kartonnen Dozen en wordt verdeeld door EPO.

Delen

Gaylive.Be: Nieuwsportal voor de Vlaamse Holebi.contacteer ons per e-mail